Теоретичний блок


3. Навчально-пізнавальна компетентність. Це сукупність компетентностей учня у сфері самостійної пізнавальної діяльності, що включає елементи логічної, методологічної, евристичної, загальнонавчальної діяльності, співвіднесеної з реальними об'єктами, які пізнаються учнем. Сюди входять знання й уміння організації цілепокладання, планування, генерації ідей, аналізу, рефлексії, самооцінки навчально-пізнавальної діяльності. Стосовно досліджуваних об'єктів учень опановує креативні навички продуктивної діяльності: добуванням знань безпосередньо з реальності, володінням прийомами дій у нестандартних ситуаціях, евристичними методами рішення проблем. У рамках даної компетентності визначаються вимоги відповідної функціональної грамотності: уміння відрізняти факти від домислів, володіння вимірювальними навичками, використання ймовірнісних, статистичних та інших методів пізнання.
РЕАЛІЗАЦІЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ДО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ
Предметні географічні компетенції – це специфічні для географії знання, вміння й навички та досвід їхнього застосування; досвід творчої діяльності; вміння мислити просторово й комплексно; емоційно-ціннісні установки щодо довкілля та діяльності в ньому (погляди, переконання, ціннісні орієнтації). Предметні компетенції з географії як результат навчання виписані в Державному стандарті такими ключовими словами як: знає і розуміє; уміє і застосовує; виявляє ставлення і оцінює тощо.
На відміну від компетенції компетентність означає володіння учнями географічною компетенцією, яка ґрунтується на особистісному ставленні до неї. Отже, компетентність – це сукупність знань, умінь, навичок, досвіду творчої діяльності, емоційно – ціннісних установок і здібностей учня, сформованих на основі його досвіду.
Географія – найбільш інтегрований курс із шкільних предметів, тому для окреслення географічних компетентностей враховувались особливості викладання предмету.
Загальноосвітня цінність цього шкільного курсу в тому, що при його вивченні майбутній громадянин знайомиться з основними методами географічної науки, вона формує систему міцних і діяльних знань учнів, забезпечує розвиток умінь самостійно працювати з різними джерелами географічної інформації, орієнтуватись, вести спостереження; сприяє формуванню геокомпетентностей, здійснюючи тісний зв’язок теорії з практикою, з життям, допомагає у професійному самовизначенні школярів; розвиває особистісну установку учня на організацію процесу пізнання, творчу самостійну діяльність.
Удосконалення освітнього процесу з позицій компетентнісного підходу полягає в тому, щоб навчити учнів застосовувати набуті знання й уміння в конкретних навчальних та життєвих ситуаціях.
Реалізація компетентнісної концепції в нашому випадку передбачає:
·        забезпечення особистісної спрямованості процесу навчання географії, орієнтація на людину та її місце в географічному середовищі;
·        реалізацію міжпредметного підходу під час навчання географії та економіки, що дасть можливість учням бачити цілісну картину світу;
·        запровадження у навчальний процес високоефективних технологій;
·        пізнання навколишнього середовища через творчу навчальну діяльність.
·        розвиток здібностей дослідження та набуття власного досвіду;
·        формування комплексу індивідуальних і соціальних здібностей та орієнтацію на них своєї поведінки і кар’єри
Щоб забезпечити відповідність компетентностей традиційним освітнім параметрам, А.Хуторський та Т.Гільберг [15,2] пропонують зміст поняття «освітні компетентності» розглядати через структурні компоненти компетентності:.
·  назва компетентності;
·  типи компетентностей в їх загальній ієрархії (ключова, загальнопредметна, предметна компетентність);
·  коло реальних об'єктів дійсності, стосовно яких уводиться компетентність;
·  соціально-практична обумовленість і значущість компетентності (для чого вона необхідна в соціумі);
·  значеннєві орієнтації учня стосовно даних об'єктів, особистісна значущість компетентності (у чому й навіщо учневі бути компетентним);
·  знання про дане коло реальних об'єктів;
·  уміння й навички, що відносяться до даного кола реальних об'єктів;
·  способи діяльності стосовно даного кола реальних об'єктів;
·  мінімально необхідний досвід діяльності учня у сфері даної компетентності (за ступенями навчання);
·  індикатори - приклади, зразки навчальних і контрольно-оцінювальних завдань стосовно визначення ступеня (рівня) компетентності учня (за ступенями навчання).
Наприклад, так виглядає структура формування компетенції: досвід складання плану місцевості.
ü Назва компетенції: досвід складання плану місцевості.
ü Коло реальних об'єктів дійсності, стосовно яких уводиться компетентність: з базових компетенцій тут, наприклад, можна звернути увагу на такі: ціннісно-смислова компетенція – формулювати свої ціннісні орієнтири стосовно об’єкта, що вивчається; навчально-пізнавальна компетенція – ставити запитання за об’єктами,що підлягають спостереженню, шукати причини явищ, фіксувати своє розуміння або нерозуміння проблеми, що вивчається; комунікативна компетенція - застосовувати способи спільної діяльності в групі.
ü Мінімальний досвід діяльності або попередній етап сформованості компетентності: навички малювання, креслення, основи образного мислення;
ü Соціальна, особистісна мотивація необхідності подальшого формування компетентностей: ця компетенція необхідна для розвитку вміння учня орієнтуватися на місцевості з різним рельєфом, розвитку зорової пам’яті, формування та розвитку вмінь образно мислити;
ü визначається перелік знань, вмінь, навичок, які складають  компетенцію: знати сутність понять: орієнтування, горизонт, сторони горизонту, компас, масштаб, висоти, відстані; знати вимоги до складання плану місцевості (які вимірні прилади необхідні і як з ними працювати, як визначити масштаб, які умовні знаки використати); мати навички вимірювання відстаней вимірними приладами, визначення приблизної відстані на місцевості, наносити план шляху, графічні вміння й навички;
ü способи діяльності стосовно обраних реальних об’єктів: формувати вміння практично «переносити» певний простір на план та вміння «бачити» за кресленням плану певну місцевість;
ü - рефлексія ефективності отриманого результату: учням пропонується система рефлексивних і контрольних завдань для визначення рівня сформованості компетенції або її елемента на уроці.
Сьогодні серед вчителів-практиків досить поширеним є такий конструктор компетентно-орієнтованого уроку географії.
 Забезпечення особистісної спрямованості процесу навчання реалізується через різноманітні форми проведення уроків, мотивацію та диференціацію процесу навчання.
Учителю географії належить вирішити важливе методичне завдання – реалізувати на практиці компетентнісний підхід, сформувати в учнів готовність використовувати отримані знання, вміння та навички у реальному житті для розв’язання практичних завдань та життєво важливих ситуацій. Розв’язати таку проблему можна, використовуючи на уроках географії активні методи навчання, технології, які розвивають передусім пізнавальну, комунікативну і особистісну активність сьогоднішніх школярів. Наприклад, організація польових практик, маршрутних зйомок, спостережень, робота з ресурсами ГІС та Інтернет, статистичними матеріалами, картами і картосхемами, «зелені» класи, екскурсії, зустрічі тощо.
Підтримують компетентнісно-орієтоване навчання такі базові технології та методи
·      проблемного навчання;
·      проектного навчання;
·      розвитку критичного мислення;
·      когнітивного навчання;
·      навчання у глобальному інформаційному суспільстві;
·      особистісно орієнтованого навчання;
·      диференційованого навчання;
·      модульна технологія, тощо.
Таблиця 4
Освітні технології та методи в компетентнісній освіті
Освітні технології
Методи навчання
Когнітивно  орієнтовані
Діалогічні, проблемні, семінари–дискусії, когнітивне інструктування, інструментально-логічний тренінг, тренінг рефлексії
Діяльнісно орієнтовані
Метод проектів, імітаційно-ігрове моделювання технологічних процесів, контекстне навчання, організаційно–діяльнісні ігри, дидактичні завдання, демонстраційний і фронтальний експеримент, практикум, спостереження за природою, дослідницька робота на шкільному географічному майданчику.
Особистісно орієнтовані
Інтерактивні та імітаційні ігри, тренінги розвитку, розвивальна психодіагностика

Серед різноманітних засобів навчання особливу увагу треба приділяти роботі із алгоритмами, схемами-моделями різної модифікації

Орієнтація географічної освіти на компетентнісний підхід робить акцент на практичну складову шкільної дисципліни, оскільки її зміст лежить в основі формування ключових компетнтностей як освітніх результатів. Досягнення педагогічних цілей дозволяє акцентувати увагу в навчальному процесі на діяльнісній частині його змісту, тобто посиленні уваги на формуванні умінь школярів. Власний досвід учнів стає основою суб’єктивної позиції учня (і, відповідно, ключовою компетенцією) не сам по собі, а лише в процесі його осмислення, тому педагогічно важливими стають не стільки самі активні форми роботи на уроках, скільки їх обговорення.
Набагато більші можливості дає вчителеві використання геоінформаційних технологій (ГІТ), тобто використання електронних карт, можливостей інтернет-ресурсів.
Навчальною програмою передбачено, що випускники основної школи повинні мати розвинутий пізнавальний інтерес, інтелектуальні та творчі здібності, самостійну навчальну діяльність шляхом пошуку та обробки географічної інформації з різних, у тому числі геоінформаційних джерел, мати геоінформаційну компетентність.
Універсального методу навчання, який би гарантував учневі набуття географічних компетентностей, не існує у принципі через творчий характер компетентностей. Водночас, слід відмітити, що набуттю географічних компетентностей сприяє дослідницький  підхід у навчанні - підхід, за якого ідеями досліджень просякнуті всі форми навчальної роботи: лекції, практичні заняття, індивідуальна та самостійна робота.
Географічна компетентність – одна з освітніх предметних компетентностей, яка формується на уроках географії та являє собою використання географічної інформації та географічних знань, умінь і навичок у практичній діяльності й у повсякденному житті.
Вивчаючи географію, учень ознайомлюється з реальним життям у навколишньому середовищі, з життям суспільства в усіх його проявах і зв’язках. Географічні знання дають просторове уявлення про земну поверхню та можливість усвідомлено орієнтуватися в соціально-економічних, суспільно-політичних і геоекологічних подіях у державі та світі. А тому проблема технологій оцінювання географічної компетентності учнів основної та старшої школи є досить актуальною.
Уміння користуватися географічними картами, уміння орієнтуватися на місцевості й уміння застосовувати різноманітні знання й уміння в побуті та в процесі підготовки до майбутньої професійної діяльності – головні складові географічної компетентності учнів, надзвичайно актуальними є  застосування рейтингової системи й порт фоліо.
Тест, що має оцінити географічну компетентність учнів, повинен складатися з 12–24 завдань. У завданнях мають оцінюватися такі складові географічної компетентності учнів: уміння користуватися географічними картами; уміння працювати з числовою інформацією; уміння орієнтуватися на місцевості; уміння застосовувати знання й навички під час суб’єкт-об’єктної діяльності, в тому числі з питань природокористування; уміння розв’язувати комплексні задачі; наявність уявлення про просторово-часову єдність і взаємозв’язок природних та антропогенних процесів, що відбуваються в природі; уміння застосовувати різноманітні знання й уміння в побуті та в процесі підготовки до майбутньої професійної діяльності; уміння визначати поясний час та інші географічні одиниці. Відсоток цих завдань у тесті може варіюватися від 5% (уміння визначати поясний час та інші географічні одиниці) до 14% (уміння користуватися географічними картами; наявність уявлення про просторово-часову єдність і взаємозв’язок природних та антропогенних процесів, що відбуваються в природі; уміння застосовувати різноманітні знання й уміння в побуті та в процесі підготовки до майбутньої професійної діяльності).
Умовами реалізації компетентнісного підходу з географії є:
1. Використання інноваційних технологій в навчальному процесі.
2. Зміна конструкції уроку.
3.Використання ефективних форм організації навчальної діяльності: групових, індивідуальних, клубних, змінний склад навчальних груп, широке використання форм творчої організації праці, ситуації взаємного навчання, створення ситуації для застосування здобутих знань, обмін думками, інтерактивні форми.
4. Створення умов для самоосвітньої діяльності учнів.
5.Забезпечення інформаційної компетентності учнів: мультимедійне навчання, комп'ютерне моделювання.
6. Використання варіативної складової навчальних планів: авторських програм, курсів за вибором, спецкурсів, факультативів.
7. Визначення критеріїв оцінювання компетентності учнів.

7 комментариев:

  1. Сподобалося "Компетентність – це здатність діяти в ситуації невизначеності". По суті й нічого зайвого

    ОтветитьУдалить
  2. Дуже вичерпна відповідь щодо компетентності та компетенції у географії. Визначені основні методи навчання в різних освітніх технологіях.Дякую

    ОтветитьУдалить
  3. Ознайомилася з доповіддю "Компетентністний підхід як інноваційний напрямок у навчання географії". Повністю погоджуюсь з автором, що географія – найбільш інтегрований курс із шкільних предметів, тому для окреслення географічних компетентностей враховувались особливості викладання предмету. Дійсно, предметні географічні компетенції – це специфічні для географії знання, вміння й навички та досвід їхнього застосування; досвід творчої діяльності; вміння мислити просторово й комплексно.Географічна компетентність – одна з освітніх предметних компетентностей, яка формується на уроках географії та являє собою використання географічної інформації та географічних знань, умінь і навичок у практичній діяльності й у повсякденному житті. Дякую за змістовну доповідь.

    ОтветитьУдалить
  4. Ознайомившись з розміщеними матеріалами згодна з тим,що уміння користуватися географічними картами, уміння орієнтуватися на місцевості й уміння застосовувати різноманітні знання й уміння в побуті та в процесі підготовки до майбутньої професійної діяльності – головні складові географічної компетентності учнів (це на мою думку основа географічних знань)

    ОтветитьУдалить
  5. Доречна і цікава інформація. Досить актуальна в наш час. Дякую

    ОтветитьУдалить
  6. Розміщені матеріали корисні та актуальні для сьогодення. Дякую за цікавий матеріал.

    ОтветитьУдалить